Cele mai căutate abilități și atitudini la trainingurile Pentru Developeri și QA

Industria IT a dictat și va dicta în continuare multe schimbări în felul în care se face training. Nevoile industriei sunt la fel de speciale cum este ea însăși. Începând cu modul în care este prezentată oportunitatea de învățare, durata sesiunilor, conținutul, activitățile interactive, materialele de curs, până la experiența trainerilor, toate trebuie să fie atent calibrate pe nevoile participanților.

Tematicile trainingurilor de soft skills pentru developeri pot coincide cu cele din alte domenii, dar există diferențe de nuanță care pot schimba radical modul în care se face transferul de cunoștințe.

În întocmirea topului de mai jos am luat în calcul frecvența cu care anumite tematici sunt cerute, numărul procentual pe care îl reprezintă subiectul din totalul de zile livrate pentru o companie și percepția participanților privind utilitatea subiectului pentru ei. Iată deci topul detaliat:

ASERTIVITATE

În special în cazurile în care participantul este în contact direct cu reprezentanții companiilor-client, este important ca ei să învețe să își exprime nevoile (sau în unele cazuri chiar să și le apere) într-o manieră plăcută, dar fermă.

De exemplu, în cazul unui „change request”, este important tactul cu care developerul explică clientului natura cererii și implicațiile acesteia.

EMPATIE

Abilitatea de a manifesta empatie este importantă din două perspective: pentru a dezvolta relații cât mai bune cu colegii și mai ales pentru a înțelege potențialii utilizatori ai programului pe care îl dezvoltă.

ASCULTARE ACTIVĂ

Această abilitate poate fi privită în sensul larg. Nu se referă doar la ascultarea ca și act desfășurat între două persoane care se află în aceeași încăpere, ci include o varietate de contexte, inclusiv citirea de requirements.

Ținând cont de aplicabilitatea abilității, este ușor de înțeles de ce ea este importantă, mai ales când și rezultatele operaționale sunt direct influențate de către folosirea ei.

PROACTIVITATE

Project managerii și team leaderii sunt de cele mai multe ori foarte pricepuți la atribuirea de sarcini (en. task breakdown și task allocation), așa că proactivitatea în acest context este puțin legată de asumarea voluntară de sarcini noi și are mai degrabă legătură cu dorința de implicare în rezolvarea unor probleme legate de munca în echipă sau cu procesul de comunicare.

De exemplu, este puțin probabil ca o sarcină să rămână neatribuită, dar se mai întâmplă ca un coleg să rămână în urmă fără să anunțe asta, producând o reacție în lanț cu efecte nedorite.

COMUNICARE

Provocările mediului multicultural, comunicarea tehnologizata, dar și complexitatea modului de lucru cer ca developerii să fie foarte adaptabili la diverse situații de comunicare.

Aceștia trebuie să știe când este de preferat să scrie e-mail și când este mai bine să folosească Skype sau să sune pe cineva. La fel, cei mai buni știu cum să refuze să dea o estimare cerută de un client fără aprobarea team-leaderului în așa fel încât clientul să nu se supere.

Alte abilități care apar des ca cereri, dar nu au ajuns în acest top sunt creativitatea, managementul timpului, munca în echipă și managementul conflictelor. Evident, și unele dintre acestea pot fi considerate clasice trainingurilor de soft skills, chiar dacă problemele contextuale pe care le adresează sunt diferite.

Lista de mai sus nu este una exhaustivă și nici nu își propune asta. Mai degrabă, ilustrează nevoile obișnuite și contextele specifice ale industriei la nivel de tematici. Au început să fie adaptate deja și metodele de transfer, ba poate chiar întregul proces de L&D, ceea ce este un semn clar că industria de training a început să migreze în mod real spre învățarea proiectată în jurul „utilizatorului”.