Competențele de inteligență emoțională, esențiale pentru manageri

  • 6.5 minute de citire

Îți propun un scurt exercițiu de imaginație. Gândește-te la cel mai bun manager pe l-ai întâlnit sau ai avut norocul să îl ai ca superior. L-ai reperat în mintea ta? Bun. Acum, fă o listă cu cele mai importante lucruri care îl defineau ca un manager excelent. Gândește-te la modul în care ați interacționat și ce ai apreciat cel mai mult la el. Notează-le pe o foaie.

inteligență emoțională manageri
Am realizat exercițiul de mai sus cu peste o sută de persoane și răspunsurile care s-au repetat cel mai des au fost:
  • Știe să comunice clar și direct
  • Este sincer
  • Are încredere în capacitățile lui
  • Îi încurajează și susține pe cei din echipă
  • Este curajos
  • Ia decizii calculate și își asumă consecințele
  • Este un exemplu pentru ceilalți
  • Îi ascultă pe ceilalți
  • Urmează obiectivele pe care le stabilește

Regăsești în lista ta trăsături de mai sus? Dacă da, să știi că ai definit o persoană cu un grad ridicat de inteligență emoțională.

Ce este inteligența emoțională?

(se mai notează sub forma EQ = emotional quotient)

Inteligența emoțională afectează modul în care ne gestionăm comportamentul, navigăm în relațiile sociale sau luăm decizii.  Este acel “ceva” intangibil în fiecare dintre noi.

Așa cum a fost definită de Daniel Goleman, inteligența emoțională e:

„Setul de competențe care permit unei persoane să fie conștientă, să înțeleagă și să-și controleze propriile emoții, să recunoască și să înțeleagă emoțiile celorlalți și să folosească acest lucru pentru a deveni de succes și pentru a-i ajuta pe ceilalți să aibă succes.”

Denumirea e o noțiune disputată, deoarece nu e atât un tip de inteligență cât un set de abilități. Și contrar a ceea ce cred unii, nu înseamnă să fii de treabă cu toată lumea. Câteodată, un nivel ridicat de inteligență emoțională la manageri înseamnă că va fi direct și sincer în relațiile sociale. Chiar dacă asta va răni pe moment sentimente sau orgolii.

Importanța competențelor de inteligență emoțională pentru manageri

Managerii au nevoie și de un coeficient de inteligență ridicat și abilități tehnice bune. Însă ceea ce face diferența și îi recomandă ca lideri sunt abilitățile interpersonale. Acestea sunt în principal dictate de coeficientul de inteligență emoțională. Să revenim puțin la exercițiul nostru. Am observat că puține persoane au ales inteligența ca trăsătură definitorie. Nu am regăsit nici ideea ca managerul să fie specialist în domeniu printre cele care s-au repetat cel mai des.  

Citește și despre dezvoltarea abilităților de gândire critică, la fel de importante pentru managerii de azi.

Vrem ca managerii noștri să fie persoane care să ne asculte. Să înțelegem ușor ceea ce vor de la noi. Vrem ca ei să fie capabili să ia decizii bune pentru echipă, să ne ofere încredere și siguranță. Să fie temperați și să își păstreze calmul în orice tip de situații. Adică, vrem ca ei să aibă o inteligență emoțională la un nivel foarte ridicat.

Nu întâmplător, mai mult de 75% din companiile Fortune 500 investesc în training de dezvoltare a inteligenței emoționale. Ei consideră că orice poziție de management trebuie să ia în considerare evaluarea nivelului inteligenței emoționale. De asemenea, simt că sunt responsabili să pună la dispoziție metode de îmbunătățire.

Cum poate fi dezvoltată inteligența emoțională

Competențele emoționale nu sunt talente înnăscute, ci abilități care se pot învăța și exersa. E o situație opusă IQ-ului, care este aproximativ la același nivel la orice vârstă. De aceea veți auzi știri care spun că un puști de 3 ani are un IQ mai mare decât cel pe care l-a avut Einstein. Dar în cazul inteligenței emoționale, nu e un calcul precis. Deoarece EQ variază puternic pe măsură ce iei măsuri pentru a o dezvolta.

Managerii eficienți se concentrează pe comportamentele care contează, adoptă comportamentul relevant care adaugă valoare organizației lor. Cu alte cuvinte, lucrează la creșterea nivelului competențelor lor emoționale.

Primul dintre cele cinci aspecte ale EQ începe prin recunoașterea propriilor emoții (conștiința de sine). Este urmată de gestionarea acesteia în diverse situații (auto-gestionare). Aceste două elemente se hrănesc cu auto-motivație.

Inteligența emoțională este, de asemenea, despre înțelegerea modului în care se simt ceilalți oameni. Acest lucru e realizat prin perceperea semnalelor emoționale și a stării lor (empatie). Apoi, folosirea acestor cunoștințe pentru a răspunde eficient într-un mod adecvat creează relațiile sociale bune.

Beneficiile EQ încep în momentul în care suntem pregătiți să gândim și să ne comportăm diferit folosind inteligența emoțională. Pentru organizații, beneficiile sunt majore. De la îmbunătățirea angajamentului și a motivației angajaților până la o cultură internă mult mai sănătoasă și orientată spre rezultate.

Creșterea nivelului de inteligență emoțională a managerilor din organizație

Ce poate fi implementat la nivel de companie pentru a îmbunătăți nivelul EQ:

  • Implementează o metodă de evaluare a coeficientului emoțional al angajaților dar și al candidaților pentru pozițiile de conducere.
  • Introdu EQ în lista de traininguri pentru manageri în special, dar și pentru alte categorii de angajați. De exemplu, persoanele care lucrează într-un mediu cu stres ridicat sau cei care lucrează direct cu clienții ar beneficia mult de astfel de programe.
  • Include practici ale inteligenței emoționale în activitățile și strategiile companiei. Se poate realiza prin informări cu privire la EQ și benefiicile acestuia, introducerea de sesiuni one-on-one, recunoașterea și recompensarea comportamentelor benefice, dezaprobarea negativității și a învinovățirii angajaților, introducerea unor activități care ajută angajații să gestioneze stresul.
  • Măsoară schimbările în angajament și productivitate, pentru a putea analiza eficiența acțiunilor introduse.
Abordarea noastră în programele de inteligență emoțională pentru manageri

În cadrul programului Skills of the Future, ne concentrăm pe dezvoltarea abilităților esențiale ale angajatului perfect pentru companiile moderne.

Programul de inteligență emoțională pentru manageri din cadrul seriei:

  • Contribuie la înțelegerea mai bună a EQ și a beneficiilor lui.
  • Ajută persoanele din condudere să își recunoască și să își înțeleagă mai bine emoțiile.
  • Prin exemple, chestionare, situații din realitate și alte instrumente,  managerii vor exersa noile competențe câștigate.
  • Managerii vor primi strategii clare de urmat pentru gestionarea emoțiilor și auto-reglare emoțională, strategii validate de teorii psihologice.
Referințe:
  • Emotional Intelligence in Leadership – Mind Tools
  • Inteligența emoțională; Leadership: Puterea inteligenței emoționale – Daniel Goleman
  • Inteligența emoțională în acțiune – Marcia Hughes, James Bradford Terrell
Insights