Învățarea experiențială: o metodă eficientă pe care merită să o încerci

  • 6 minute de citire

Credem că rolul nostru este să oferim cele mai bune soluții pentru nevoile de învățare și dezvoltare ale companiei în care activezi. Avem ca obiectiv să maximizăm rezultatele învățării cu minim de investiție din partea ta. Dorim să ne pliem pe toate stilurile de învățare ale angajaților, creând programele noastre având participantul în centru. Așa că, acum 7 ani, am implementat învățarea experiențială în activitatea noastră. Am văzut-o ca o metodă eficientă de învățare iar feedback-ul participanților a fost grozav și ne-a încurajat să continuăm.

Ce este învățarea experiențială?

Pentru a determina dacă ceea ce facem la Solver este o bună practică a învățării experiențiale, ar fi util să prezentăm o definiție cu care specialiștii în domeniu sunt de acord. În cuvintele lui Lewis și Williams:

“În cea mai simplă formă, învățarea experiențială înseamnă învățarea din experiență sau învățarea prin practică. Educația experimentală în primul rând scufundă elevii într-o experiență și apoi încurajează reflecția asupra experienței pentru a dezvolta noi abilități, noi atitudini sau noi moduri de gândire.”

Învățarea experiențială poate lua o multitudine de forme, include jocurile de rol, jocuri, studii de caz, simulări, prezentări și diverse tipuri de activități în grup.

O modalitate a noastră de a implementa învățarea experiențială este prin programele: ROME, Deep Sea Odyssey, Planetary Saga și Merchants of Venice. Acestea sunt jocuri complexe pe care le oferim sub formă de cursuri de zi întreagă, jocuri de conferințe sau team building indoor.

Putem să înțelegem mai bine învățarea experiențială prin compararea ei cu învățarea tradițională:

învățarea experiențială și învățarea tradițională

Teoria învățării experiențiale definită de David Kolb

David A. Kolb este un teoretician educațional al cărui interese și publicații se axează pe învățarea experiențială, schimbarea individuală și socială, dezvoltarea carierei și educația profesională. (Wikipedia)

Învățarea experiențială Kolb

Teoria lui David Kolb se bazează pe patru stiluri de învățare: activ, reflexiv, pragmatic și teoretic. Aceste stiluri au la bază patru procese fundamentale:

a. Emoţiile şi simţurile – experienţa concretă. (Experiencing)

b. Observarea reflexivă – persoanele reflectă asupra modului în care informaţia va afecta diferite aspecte ale muncii lor. (Reflecting)

c.  Conceptualizarea – compararea felului în care informaţia corespunde experienţei anterioare. (Thinking)

d. Experimentarea activă – persoanele se gândesc în ce fel informaţia nouă poate să le ofere modalităţi inedite de a acţiona. (Acting)

Toate etapele procesului sunt necesare pentru învățarea experiențială

Învățarea experiențială este de multe ori  greșit înțeleasă. Un motiv este faptul că firmele de educație își numesc instruirile sau activitățile ca experiențiale chiar dacă nu urmăresc de fapt ciclul celor patru etape pe care Kolb le-a definit în teoria sa. Dacă una din cele patru etape este lăsată în urmă, activitatea nu mai reprezintă învățare experiențială.

O mare greșeală în crearea unei activități de învățare experiențială este lăsarea la o parte a experienței active a participantului în formare. Acest pas al ciclului este ceea ce inițiază învățarea.

Programele noastre experiențiale sunt simulări care reproduc condiții similare celor pe care participanții le au la locul de muncă. De exemplu, în programul Deep Sea Odyssey, aceștia pot face parte dintr-o echipă de explorare marină care caută comori, planifică și împart eficient resursele disponibile. Au nevoie să se organizeze bine în cadrul echipei pentru a își crește eficiența.

Programele noastre experiențiale au un fir roșu foarte precis, obiectivele sunt clare și se bazează pe învățarea și formarea comportamentelor bune prin alegerile făcute de participanți și interacțiunea dintre ei în cadrul activității. Bifează cele 4 etape și formează o experiență de învățare completă și eficientă.

Printre motivele pentru care trainingul experiențial oferă rezultate excelente sunt:

Participanții la programe sunt implicați activ

Scenariile activităților creează pentru participanți imersiunea completă în joc și le ține atenția trează pe toată durata acestuia deoarece le oferă roluri și obiective clare de îndeplinit.

Învățarea e bazată pe percepție, nu pe teorie

Henry Mintzberg spunea că „leadershipul, la fel ca înotul, nu se poate învăța citind despre asta”. Acest tip de programe sunt organizate în jurul experienței participanților iar asta ajută mult în stimularea abilităților cursanților de a motiva și explica un subiect prin perspectiva proprie și de a învăța în mod practic comportamentele pozitive.

Creează o legătură între teorie și practică

Cuprind o parte de discuții în care se reflectă la situația la care s-a participat și se formulează puncte de învățare și concepte de aplicat în activitatea de la locul de muncă.

Sunt ușor de adaptat

Sunt diverse moduri de construire și implementare a acestei metode de învățare prin joc în funcție de tipologia participanților, a timpului disponibil sau a locului de desfășurare.

Oferă un spațiu propice experimentării fără rezultate negative

Programele experiențiale sunt bazate pe scenarii prin care participanții experimentează efectele unor comportamente, atitudini și alegeri fără să existe consecințele din lumea reală, astfel participanții își permit să fie mai puțin reticenți, să fie inovativi și să acționeze fidel stilului propriu. De asemenea, creierul participanților este relaxat in timpul jocului și pot asimila mai ușor informația.

Învățarea experiențială este soluția pe care am găsit-o pentru a implica mai mult participanții și pentru a-i ajuta să învețe cel mai mult în timpul de instruire alocat. Un astfel de program bine conceput va ajuta participanții să “aibă un proces de învățare auto-susținut și independent pe tot parcursul vieții”.

Referințe:
  • Eight important things to know about The Experiential Learning Cycle – Dr Alice Kolb & Professor David Kolb

https://learningfromexperience.com/downloads/research-library/eight-important-things-to-know-about-the-experiential-learning-cycle.pdf

  • A Handbook of Reflective and Experiential Learning: Theory and Practice. – Jennifer Moon (2004)
  • Experiential Learning: A New Approach – Linda Lewis & Carol Williams (1994)
Insights