Învățarea game based, un mod captivant de a construi cunoștințe și abilități

  • 5 minute de citire

Am observat că board game-urile sunt foarte captivante pentru jucători. Participând la serile de jocuri cu prietenii am văzut că toată lumea se distrează de minune. Nici nu ne dăm seama când au trecut 5 ore. Jocurile pe care le desfășurăm sunt foarte diverse dar aproape toate câștigă interesul întregii găști. Tematicile lor nu sunt foarte relevante pentru noi. Chiar dacă e The lords of Waterdeep, Villages of Valeria, Catan sau Exploding kittens, suntem la fel de implicați. Și asta pentru că elementele jocului și mecanica de joc sunt mai importante. Sunt cele care ne provoacă și ne motivează să le jucăm.

Unele dintre cele mai vechi exemple de board games cum sunt șahul sau Go sunt exerciții bune de strategie. Chiar dacă șahul pare un joc cu reguli simple, e demonstrat că ajută gândirea în perspectivă și analiza alegerilor pe care le facem și în afara jocului. De asemenea, creierul nostru e provocat să exerseze logica, luarea deciziilor și testarea memoriei. Toate aceste rezultate fac acest joc clasic să fie foarte agreabil și atemporal.

Utilizarea învățării game based

Board game-urile au fost dezvoltate cu scopuri de învățare în diverse arii funcționale. De exemplu, învățarea game based e utilizată în educarea copiilor pentru a dezvolta abilități de gândire analitică utilizată în matematică. De asemenea, în medicină, un board game a fost creat și implementat pentru învățarea metodelor de îngriire a arsurilor (vezi mai multe detalii în documentul specificat în referințe).

Jocurile au fost parte din educația noastră de mult timp încoace. Odată cu avansarea teoriei jocurilor și a mecanicilor utilizate, oportunitatea pentru învățarea relevantă și semnificativă prin board games a crescut.

Jocurile cresc nivelul de motivație în învățare. Dar nu știm cu exactitate care sunt elementele și procesele din joc care sunt cele mai importante pentru motivarea jucătorilor. Am observat și că e dificil să construiești un joc care nu e doar distractiv și motivant ci se bazează și pe obiectivele de învățare prevăzute.

Crearea unui joc de învățare

Pentru a crea o experiență de învățare bazată pe joc, e util să ne gândim la jocuri nu doar ca la o colecție de carduri sau un set de reguli. E mai degrabă experiența care urmează folosirii acestora. Iar obiectivele de învățare incluse în jocurile educaționale pot fi foarte diverse.

Board game-urile sunt un instrument important pentru a construi cunoștințe și abilități. Ele crează o atmosferă captivantă și jucăușă pentru aplicarea învățării. Elementele de joc, discuțiile și rezolvarea problemelor împreună cu colegii sunt motoare de învățare. Jucătorii sunt încurajați să analizeze și să aplice ceea ce au învățat. Acest lucru se realizează prin întrebări relevante, situații de analizat și cazuri de rezolvat.

Planetary Saga, un exemplu de board game cu obiective de învățare specifice

Pentru dezvoltarea abilităților de management al schimbării, am creat împreună cu colegii un board game bazat pe un scenariu specific. Scopul său e ca echipele să cunoască un proces de management al schimbării cu toți pașii săi și modul corect de a îl implementa. L-am numit Planetary Saga. Prima dată jucătorii se împart în echipe mai mici și își împart roluri și responsabilități. Apoi ei primesc situații care necesită luarea unei decizii. Ceea ce hotărăsc împreună creează un fir narativ unic pentru fiecare echipă. Obiectivul pentru ei e să salveze populația unei planete luând deciziile corecte și adunând cât mai multe puncte în joc. Activitatea e o metaforă pentru implementarea unui proces al schimbării într-o companie. După ce au finalizat jocul, echipele au deja experiența aplicării procesului într-un context distractiv și pot să transfere cunoștințele și abilitățile noi la locul de muncă.

Jocurile sunt ideale pentru stiluri de învățare diferite

Învățarea game based e un mod propice de a organiza informația într-o formă simplificată și de a o face aplicabilă. Jocurile oferă analogii și metafore pentru a conecta informația teoretică cu aplicațiile ei practice. Când sunt jucate în echipe, colegii învață împreună. Pentru oamenii care învață mai bine din situații concrete, jocurile ajută în traducerea conceptelor. De asemenea, cei care au nevoie să înțeleagă imaginea de ansamblu, sunt susținuți în învățarea lor de metaforele jocului.

Promovăm învățarea game based ca fiind captivantă și distractivă. Dar jocurile scot la iveală mult mai multe emoții. Credem că ceea ce face ca jocurile să fie distractive e relevanța pe care o au pentru jucător. Jocurile sunt relevante în momentul în care susțin obiective de învățare clare și bine stabilite. Acestea fac ca oamenii să aibă o experiență completă și semnificativă. Pentru a avea o echipă mai puternică și cu abilități mai bune, vă propunem să jucați board games împreună. Apropierea și comunicarea deschisă a oamenilor din echipă va face să merite experiența.

Referințe:

  • If You Want to Be More Strategic, Start by Playing Games – John Hall, www.inc.com, 2019
  • Board Game Design and Implementation for Specific Language Learning Goals – Erik Hawkinson, Seiki University Japan, The Asian Conference on Language Learning 2013
  • Games and Simulations for Learning: A Course Design Case study – Mary Dondlinger, 2015
  • Study An educational board game for learning and teaching burn care: A preliminary evaluation -Alexander Whittam, Whitney Chow
Innovation Insights