Metode creative de training

  • 5 minute de citire

Pornesc de la ideea că avem mare nevoie de metode creative de training. În special pentru că participanții la cursuri sunt un grup extrem de eterogen. Ne-am întâlnit chiar și cu persoane din 4 generații diferite în cadrul aceluiași training. E o provocare pentru noi să creăm un program de training potrivit pentru nevoile fiecăruia. E de asemenea o provocare pentru HR și responsabilul de L&D dintr-o companie să aleagă tipul de formare care va aduce cele mai bune rezultate.

Ce e clar e că ceea ce funcționa acum 10 ani nu mai e valid acum.

Totuși, printr-o strânsă colaborare cu companiile cu care lucrăm și o gândire deschisă spre inovație, am reușit să găsim o metodă de a adapta rapid programele de training. Am ales să urmăm un model de design de produse care pune utilizatorul în centru. Așa că, am început prin a analiza tipurile de participanți.

Care sunt cele 4 generații și ce își doresc?

Generația Z, cea mai recentă, e formată din persoane care își doresc să aibă un impact asupra lumii în care trăiesc. Ei vor aprecia învățarea bazată pe tehnologie și trebuie implicați puternic în procesul de învățare. Nu au răbdare pentru teorie neaplicată. Noi vedem asta ca pe un lucru extrem de bun.

Milenialii își doresc o învățare mai activă, într-un timp mai scurt, cu informație aplicabilă. Preferă ca învățarea să nu depindă de prezența lor obligatorie într-o sală de curs. Ei sunt considerați generația cea mai educată, așa că trainingul bazat doar pe transfer de informație va fi aspru judecat.

Generația X apreciază informația adaptată și care le oferă provocări. Pun mare accent pe echilibrul între muncă și viață personală, așa că au așteptarea de la traininguri să le facă munca mai eficientă.

Generația Baby boomers, persoane cu vârsta peste 50 de ani, apreciază autoritatea. De asemenea, valorifică mai mult munca și sunt mai atașați de locul de muncă prezent. Preferă o abordare mai umană în procesul de educație, dar e mai greu să le câștigi încrederea ca trainer.

Cum implementăm metode creative de training pe baza procesului în 6 pași

Vă spuneam de procesul specific pe care îl urmăm în designul de training, cel care pune trainee-ul și obiectivele în centru. E un proces în 6 pași, care pornește de la adunarea informațiilor cu privire la nevoile care trebuie acoperite. Să luăm un exemplu: facilitarea și implementarea unui proces de management al schimbării.

Primul pas a fost să lucrăm cu experți în domeniu și să înțelegem tot ceea ce e de știut pe subiectul managementului schimbării. De asemenea, biblioteca internă cu sute de volume stă dovadă importanței pe care o dăm research-ului de acest gen.

Am discutat cu companiile care au observat nevoia și doreau o soluție. Am cules informații cu privire la situația curentă și cea dorită. Am aflat care e tipologia persoanelor care vor fi implicate în procesul de formare și implementare. Care e stilul de învățare pe care ei îl preferă și care oferă rezultate mai bune. Care e timpul pe care sunt dispuși să îl petreacă la training. Am analizat toate acestea și am trecut cu concluziile la etapa a treia.  

În etapa de ideație, echipa de design a propus metode creative de training. Acestea au fost alese în funcție de tipul de participanți și de eficiența în îndeplinirea obiectivelor stabilite. Avem enorm de multe metode din care putem alege, nu putem accepta să ne limităm la prezentări cu powerpoint și brainstorming-uri.

În exemplul de mai sus, metoda selectată a fost trainingul experiențial, completat de discuții în grup.

Aici, rolul trainerului e de a facilita pe bază de întrebări pentru a ajuta grupul să planifice un proces de schimbare potrivit companiei în care lucrează. Participanții erau de generații diverse, de pe departamente diferite însă cu același grad de responsabilitate în companie.

În cadrul Planetary Saga, se face o paralelă între ceea ce participanții experimentează în joc și situațiile de la locul de muncă. Am ales o tematică neutră, cea a eroilor spațiali. Angajații de toate vârstele au participat într-un proces activ, care le solicită implicarea. Sunt încurajați să ia decizii, să își exprime părerile și să își asume consecințele. Tematica jucăușă face ca întregul proces să fie unul relaxat, în care mintea lor e receptivă la învățare.

După testări multiple, adunarea feedback-ului și realizarea modificărilor necesare, avem o nouă metodă creativă de training în portofoliu. Dar nu e tot timpul training experiențial. Poate fi un training de soft skills în care participanții primesc informația teoretică în avans și ei facilitează în grupuri către colegii lor. Sau un proces de stabilire a nevoilor grupului care se petrece lângă un foc de tabără, iar trainerii creează un mediu perfect pentru împărtășirea ideilor. Un alt exemplu e workshop-ul bazat pe metode de teatru improvizațional, utilizat pentru abilitățile de comunicare și schimbarea perspectivei.

Variante de metode creative de training există. Ceea ce vedem important e ideea de a ne adapta puternic nevoilor participanților și tipologiei acestora. Fără acest lucru, învățarea e ineficientă indiferent de cât de creativă și nouă ni se pare metoda de facilitare.

Innovation