Povestea pestelui gatit

Am citit recent o povestioara care mi-a placut mult si pe care am sa v-o impartasesc, nu doar pentru lectura ci si pentru a trage cateva invataminte din ea.

Povestea „pestelui gatit” are in centru o fetita care isi urmarea mama intr-o zi, in timp ce pregatea un peste pentru cina. Inainte de a-l pune in tigaia pentru prajit, aceasta ii taie capul si coada pestelui. Fetita curioasa, isi intreaba mama de ce a procedat asa cu pestele, inainte de a-l gati. Mama ramasese putin pe ganduri, dupa care ii spuse fetitei: „Nu stiu, cred ca pentru ca astfel proceda si bunica ta de fiecare data”.

Fetita nemultumita de raspunsul primit, merge in vizita la bunica ei ca sa afle motivul pentru care este taiat pestele inainte de a fi gatit.

Bunica sta de-asemenea putin pe ganduri si dupa un timp ii raspunde:”Nu stiu. Mama mea il gatea mereu astfel.”

Fetita impreuna cu bunica ei, merg sa-si viziteze strabunica pentru a afla daca aceasta are raspunsul la curioasa intrebare.  Strabunica se gandeste atent si la un moment dat le raspunde senina celor doua:”Faceam mereu asa pentru ca tigaia mea era prea mica ca sa incapa pestele.”

Dincolo de un zambet, pe care sper ca povestioara vi l-a provocat, as vrea sa ne gandim ce corelatii are aceasta cu experientele noastre de zi cu zi, atat in modul in care ne derulam activitatea cat si in cel prin care suntem tratati ca si clienti. Cred ca putem fiecare sa dam mai multe exemple de companii care transmit senzatia ca opereaza in secolul XXI la fel cum operau in secolul XX. Rationamentul de baza este adesea „asa am lucrat dintotdeauna, de ce am schimba ceva?”.

Desi departe de mine gandul de a contesta un set de bune practici, transmise din generatie in generatie, a te limita la atat, la a nu cauta constant cai si mai bune de a livra servicii excelente si de a nu-ti adresa intrebari care sa te provoace, e o cale sigura spre stagnare in cel mai fericit caz.

Iata cateva recomandari prin care sa ne asiguram ca suntem conectati la schimbare si anticipam pasii urmatori:

  1. Consulta-te cu tine insuti si cu colegii tai constant – adopta o atitudine prin care sa vezi mereu produsele, serviciile si procedurile tale de munca in varianta „beta”. Acesta este un stadiu de neterminat, in care se verifica ce nu functioneaza corespunzator, anumite neclaritati sau incompatibilitati si se ia cat mai mult feedback. O astfel de abordare iti poate ameninta starea de confort si a coechipierilor, provocandu-te mereu sa cauti noi solutii si metode tot mai eficiente de livrare a rezultatelor. Daca merita acest efort, ramane la latitudinea fiecaruia sa decida.
  2. Consulta-te cu clientii tai constant – foarte multe companii investesc timp si resurse in a identifica metode inovative prin departamentele proprii si uita adesea sa consulte cel mai important stakeholder: clientul. Asta e ca si parintii care merg cu copilul sa-i cumpere haine si dezbat ce i s-ar potrivi mai bine, fara a-l intreba si pe el. Sa mai adaug ca a-ti consulta clientii e gratuit? Sau ca acestia se vor bucura sa-si ofere opinia si ca sunt luati in considerare?
  3. Cauta modele in jur si fa-le mai bine – asa cum ne putem face  radiografie la propria activitate, putem si chiar e indicat, sa scanam si piata in cautarea de inspiratie, cautand fisurile in ceea ce face competitia si livrand noi solutiile alternative. Prea multi se cramponeaza in termenul de inovatie si original si nemaivazut. De fapt, clientii cauta metode originale si evident cu rezultate mai bune, de a folosi un produs sau serviciu similar. Spre exemplu, nu sunt atat de interesat de forma si carcasa unui telefon mobil nou, pe cat ma intereseaza o rezistenta mai mare a bateriei,  viteza de navigare si alte elemente care sunt deficitare la cel pe care il utilizez in prezent. Clientii cauta in primul rand utilitate si ulterior vor tine cont si de elementul inovator.

Suntem intr-o era in care chiar si cel mai fidel client se va entuziasma la orice masura mai buna de a fi tratat si a de obtine rezultatele pe care si le-a propus. Astazi avem tigai de toate dimensiunile si pentru toate scopurile, deci folositi-le corespunzator!

Stelian BURDUHOS