Regasind placerea de a asculta

Un proverb vechi zice: „Cea mai mare invatatura/Sa stie oricine cand sa taca din gura”. O lectie care isi gaseste loc tot mai greu intr-o lume agitata si galagioasa. Pare firesc sa ridicam volumul, sa fim cat mai activi in conversatiile cotidiene si pe cat posibil sa ne impunem punctele de vedere.

Altfel riscam sa ne pierdem in multime. Sa fim considerati timizi sau in cel mai rau caz, lipsiti de o opinie. Cel putin una care merita impartasita. Si atunci facem toate eforturile sa scoatem ce-i mai bun din noi. Doar ca in tot acest proces uitam adesea sa fim atenti la ce-i mai bun la cei din jur.

De cate ori vi s-a intamplat in ultima vreme sa aveti o conversatie in doi sau intr-un grup si sa fiti intrerupt constant sau cineva sa schimbe efectiv subiectul, lasandu-va suspendat in aer? Aceasta este o situatie penalizata aspru atat in relatiile personale, dar cu atat mai mult in interactiunea cu partenerii nostri de afaceri. Si atunci ce-i de facut?

In primul rand, ar fi indicat sa ne intoarcem la fundamentul unui proces de comunicare eficient. Acesta este consolidat in urmatorii patru pasi:

  1. Intreaba – scurt, concis si la obiect. Cu cat vei formula mai clar, cu atat vei primi informatii coerente si nu vei simti nevoia sa intervii.
  2. Asculta – dar chiar asculta! Adica activ, implicat si cu maxima atentie. Lasa-ti deoparte pentru moment propria opinie si dorinta de a-ti impune punctul de vedere. Plus telefonul mobil si gandurile la vacanta. Cu cat vei colecta mai multa informatie, cu atat vei putea oferi un input relevant si structurat interlocutorului.
  3. Analizeaza – daca ai respectat pasul 2, atunci ai facut un prim pas spre rabdare. Al doilea e sa nu te pripesti in a sorta fugitiv informatia. Gandeste-o la rece si pe toate fatetele. Evident, in fractiuni de suficiente secunde sau minute (in functie de complexitatea acesteia), cat sa nu cazi si in extrema de a parea absent.
  4. Raspunde – scurt, concis si la obiect. Un element eficient este sa repeti sau sa incluzi elementele relevante din ce ti-a fost comunicat.

Cel mai adesea ignoram pasii 2 si 3. Incercati acest exercitiu „simplu” si regasiti placerea de a asculta.

Stelian Burduhos