Cum utilizăm teoria Flow în training design

  • 6 minute de citire

Gândește-te la momentele în care ai fost atât de implicat/ă într-o activitate încât nu ți-ai dat seama cum a trecut timpul. Concentrarea era maximă și te-ai simțit grozav făcând acel lucru. Poate a fost o ieșire cu prietenii, practicarea unui sport, jucatul unui board game, dansul sau pictatul unui tablou. Dacă ești o persoană norocoasă, poate a fost chiar o activitate legată de job-ul tău.

Teoria Flow și elementele necesare stării de flux optime

Starea pe care ai experimentat-o în acele momente se numește Flow (sau Flux, cum a fost tradus în limba română în cartea editurii Publica). Conceptul a fost descoperit și definit de Mihaly Csikszentmihalyi, un cercetător din domeniul psihologiei pozitive. Principalele teme ale studiilor sale sunt fericirea și creativitatea. Nu e de mirare că ne-am făcut plinul în bibliotecă cu toate cărțile sale.

Conceptul Flow sumarizează bucuria, creativitatea și procesul implicării totale în viață. Cine ne poate explica mai bine ce este Flow, decât însuși Csikszentmihaly:

Teoria Flow în training

Pentru a putea aplica corect teoria Flow în training, e crucial să înțelegem elementele necesare creării stării flux. În primul rând, există o sarcină de îndeplinit, realizabilă și incitantă. În al doilea rând, trebuie să ne putem concentra pe ceea ce facem. Apoi, sarcina pe care o îndeplinim trebuie să aibă scopuri clare iar reacția de răspuns să apară imediat.

Trebuie să acționăm cu o implicare profundă, să lăsăm la o parte grijile cotidiene. E nevoie să avem control asupra acțiunilor noastre. Și nu în ultimul rând, percepția asupra timpului este alterată, ni se pare că orele se scurg mult mai rapid.  

Teoria Flow în training crește eficiența activității de formare

Teoria Flow a ajuns în atenția noastră în momentul în care căutam criterii de validare pentru activitățile de training. În procesul de design de training avem nevoie să ne bazăm pe teorii bine documentate care să ne ofere abordări eficiente.

Teoria Flow este importantă pentru noi deoarece e demonstrat că starea de flux sporește eficiența activității de formare. Am reușit să includem elementele sale în trainingurile game-based pe care le-am creat.

Scopul nostru e ca fiecare participant care ia parte la trainingurile experiențiale să poate să ajungă în starea de flow. Această stare se axează pe motivația intrinsecă. Așa că, atunci când un individ este cu adevărat în “flux”, învață de dragul învățării. Nu pentru recompensă sau pentru a evita repercursiuni negative.

Ca să ne asigurăm de îndeplinirea condițiilor favorabile stării din teoria Flow în trainingul game-based, am bifat următoarele:
1. Există scopuri clare

Într-un joc precum șahul jucătorul știe bine ce are de făcut. Trebuie să aducă în poziție de șah mat regele celuilalt jucător. Cu fiecare mutare, știe dacă e mai aproape de scopul său. Și programele noastre game-based pornesc de la un obiectiv foarte clar.

În cadrul Rome, e un punctaj total minim al clădirilor construite în Imperiu. În Planetary Saga, e salvarea civilizației din a cărui Consiliu Suprem faceți parte. Toate activitățile noastre au o împărțire pe etape sau runde, ceea ce oferă o clarificare cu privire la stadiul în care se află obiectivul final.

2. Există feedback imediat

În activitatea de alpinism, scopul de clar: să ajungi sus fără să cazi. În fiecare clipă, poți accesa informația că ai mai avansat și că încă ești pe munte. Acest fapt îți spune că îți vei atinge obiectivul, e feedback-ul tău constant.

Pentru a aplica teoria flow în training, feedback-ul trebuie să fie la fel de clar și rapid. De exemplu, în activitatea Deep Sea Odyseey participanții iau decizii în fiecare rundă. În funcție de acestea, vor primi mai mult sau mai puțin din diverse tipuri de resurse în etapele următoare.

3. Există un echilibru între provocări și abilități

Să luăm exemplul unui joc de tenis, pentru a explica schema de mai jos.

Dacă tocmai învățăm jocul și doar dăm mingea peste fileu, o să fim la începutul tunelului Flux și vom avea o experiență pozitivă, pentru moment. După ce știm foarte bine să lovim mingea peste fileu o să ne plictisească activitatea respectivă. Vom dori să jucăm cu cineva. Dacă vom juca cu cineva bun la asta și vom pierde teribil, vom intra într-o stare de neliniște sau anxietate. Ieșim de acolo doar dacă învățăm să jucăm mult mai bine, adică ne creștem abilitățile.

teoria Flow în training

Teoria Flow în training

În activitățile de training, trebuie să existe un echilibru bun între abilitățile participanților și provocarea percepută a sarcinilor. Dacă unul dintre acestea cântărește mai mult decât celălalt, starea de flux nu va avea loc.

În fiecare activitate game-based, noutatea jocului și a regulilor oferă participanților un nivel mai ridicat de provocare. Sarcinile pe care le primesc nu sunt atât de simple și le stimulează gândirea. Pe măsură ce avansează, dificultatea crește dar și abilitățile lor sunt mai bune datorită experienței de până atunci.

Importanța perspectivei personale în experiența flow

Să nu cădem în greșeala de a considera că experiența flow va surveni automat dacă cele 3 condiții sunt îndeplinite. O persoană se poate arăta interesată de escaladarea unui munte în timp ce altcineva poate fi total indiferent la asta.

Regulile jocurilor noastre sunt create pentru a crea bucurie partipanților. Pentru a le trezi curiozitatea și interesul. Pentru a ne asigura că experiența va fi bine primită, lucrăm strâns cu clienții noștri la stabilirea așteptărilor.

Un alt mod de a ajuta participanții e de a îi introduce în atmosfera de training creându-le un sentiment de responsabilitate cu privire la propria învățare. Vrem să le creăm condițiile unor experiențe frumoase, însă dacă va fi sau nu așa, depinde în final de fiecare participant în parte.

În concluzie…

De cele mai multe ori, ne dăm seama că a fost o experiență Flow pentru participanți în momentul în care ni se spune că nu și-au dat seama cât de repede au trecut cele 3 ore ale activității. „Parcă au zburat!” sau „Mi se pare că abia am început”. Fiind în starea respectivă, ei sunt implicați total în învățare și nu se lasă distrași de alte lucruri. Iar punctele de învățare ca urmare a activităților de acest gen sunt puternic interiorizate fiind asociate cu o experiență intensă și plăcută.

Referințe:

Insights